Brf Essinge Terrass | 769613-0132

Information till ny medlem

På denna sida har vi samlat information till dig som blivande medlem i vår förening. Diskutera gärna eventuella frågor med säljaren eller kontakta styrelsen via styrelsen@essingeterrass.se.

Allmän information

  • Inloggning till denna hemsida är personlig. Nya medlemmar kan skapa ett konto till hemsidan dagen för tillträdet, då även ett välkomstbrev från styrelsen skickas ut.
  • Kommunikation från styrelsen sker via domänen styrelseproffset.se. Kontrollera gärna att
    välkomstbrevet (och annan kommunikation) inte hamnat i papperskorgen som skräppost.
  • Den utträdande medlemmen ansvarar för bostadspärmen i sin lägenhet och ska se till att denna lämnas över till den nya medlemmen i samband med överlåtelse. Styrelsen har inga kopior på bostadspärmarna för respektive lägenhet, men gemensam information finns tillgänglig på denna hemsida.
  • Grovsoprum finns tillgängligt för att kasta större avfall såsom flyttlådor. Observera dock att du inte får kasta skrymmande föremål, stora möbler, miljöfarligt avfall i grovsoprummet o dyl. i grovsoprummet.
  • Om du planerar renovering, observera att du enligt lag behöver styrelsens tillstånd för väsentliga förändringar. Några exempel på åtgärder som du inte får utföra utan styrelsens tillstånd är att riva innervägg, flytta anordning med vattenburen värme (t.ex. radiatorer och handdukstorkar), ändra ventilationen (t.ex. köksfält) och bygga om badrum. Innan du påbörjar renovering måste du därför skicka en tillståndsansökan till styrelsen och invänta
    styrelsens tillstånd.

Åtgärder vid tillträde

  • Styrelsen kontaktar föreningens fastighetsförvaltare Nabo i samband med ansökan om medlemskap för att se till att namn vid entré och dörr samt på postboxen ändras i samband med tillträdet. Nabo besöker dock bara våra hus en gång i veckan, så nya medlemmar kan behöva sätta upp sitt namn på postboxen tillfälligt i några dagar.
  • Anmälan av nytt telefonnummer till porttelefonen ska göras till Nabo i samband med tillträdet. Du kontaktar Nabo på tel 010-288 00 26, per mejl till felanmalan@nabo.se eller via hemsidan www.nabo.se.
  • Kontakta ComHem för att beställa abonnemang av digital-tv och digitalbox. Tjänsten TV Bas är inkluderad i månadsavgiften.
  • Kontakta Telenor för att beställa abonnemang av bredband och eventuell router. Bredband via fiber 250/100 är inkluderad i månadsavgiften. Observera att nya medlemmar debiteras en startavgift på 495 kr. För att slippa startavgift kan den utträdande medlemmen istället överlåta sitt abonnemang till dig.
  • Kontakta valfri elleverantör för att teckna elavtal. Be den utträdande medlemmen om behövlig information såsom anläggnings-ID.
  • Om du vill ställa dig i kö för att hyra en parkeringsplats i Luxgaraget loggar du in med Bank-ID på AdEx system Smartpark som nås via webbsidan smartpark.adex.se. Observera att du inte kan logga in förrän du har tillträtt som medlen och att det inte är möjligt att ta över en parkeringsplats i samband med överlåtelse av bostadsrätt.

Avgifter

  • Överlåtelseavgift och eventuell pantsättningsavgift debiteras nya medlemmar i efterskott enligt föreningens stadgar 7 §.